1- بتن پیش تنیده پیش کشیده (Pre-tensioned Concrete)

بتن پیش کشیده بتنی است که کابل های پیش تنیدگی آن قبل از ریختن بتن کشیده شده باشند. در بتن پیش کشیده کابل های داخل بتن به بتن چسبیده اند و در واقع کابل بدون غلاف داخل بتن جای می گیرد و بعد از اینکه بتن به مقاومت مشخصه رسید ، کابل ها را از تکیه گاههای دو طرف آزاد کرده و قسمت اضافی بیرون مانده از بتن را قطع می نمایند.

یکی از خاصیت های مهم بتن پیش کشیده این است که می توان چندین عضو یک شکل را در آن واحد بین دو تکیه گاه ریخته و پس از گرفتن بتن با قطع کردن کابل های مشترک، آنها را از هم جدا کرد. این کار از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد، زیرا عمل کشیدن کابل ها برای تمام عضوها فقط یکبار انجام می شود همانند تولید قطعات پیش ساخته Hallow-core.

2- بتن پیش تنیده پس کشیده (Post-tensioned Concrete)

اگر فولاد پیش تنیدگی را بعد از گرفتن و سفت شدن بتن بکشند، بتن را اصطلاحاً بتن پس کشیده می نامند که به اشتباه به پس تنیده معروف است. نیروی پیش تنیدگی توسط گیره های دو انتهای سازه (Anchorage) از کابل به بتن منتقل می گردد. فولاد پیش تنیدگی نباید قبل از کشیدن به بتن چسبیده باشد، در غیر این صورت امکان کشیدن آن وجود نخواهد داشت. فولادهای پیش تنیدگی را باید در داخل غلاف ها یا مجراهایی که در داخل بتن تعبیه شده است، قرار داد.

بتن پیش تنیده پس کشیده به دو روش انجام می شود که عبارتند از:

الف- روش غیرچسبیده (Unbonded)

در این روش تاندون ها (استرندهای غلافدار که به صورت آماده از کارخانه خریداری می شود) را مطابق نقشه های سازه در محل هایی که کشش در المان های بتنی در اثر بارهای خارجی اتفاق خواهد افتاد، قرار می گیرد. پس از قرار دادن این استرندها در محل مناسب، بتن ریزی انجام شده و عملیات مراقبت از بتن آغاز می گردد. هنگامی که بتن به مقاومت لازم رسید، تاندون ها با جک های هیدرولیکی قدرتمند تحت تنش قرار می گیرد. پس از آن که تاندون ها به اندازه مناسب کشیده شد (مطابق طراحی)، انتهای آن ها به شکل مناسب قفل و بست شده و جک برداشته می شود.

3 3

ب- روش چسبیده (Bonded)

بسیاری از مراحل این روش مانند روش اول است، با این تفاوت که به جای استرند غلافدار که به صورت آماده از کارخانه خریداری می شود، از غلاف های گالوانیزه توخالی استفاده شده و پس از قرار دادن آن در محل مناسب، استرند بدون غلاف، داخل غلاف گالوانیزه قرار داده می شود و پس از اعمال نیروی پیش تنیدگی به تاندون ها، داخل غلاف گالوانیزه را تحت فشار با گروت پر می کنند.

4 4