معرفی پیش‌تنیده

گروه آفرینش اولین مجری سقف‌های پیش تنیده اصفهان

Untitled 1

1. پیش تنیده در اصفهان

پیشتنیده در اصفهان

پیش تنیده اصفهان

پیشتنیده اصفهان

دال پیشتنیده

دال پیش تنیده

Untitled 1

پیش تنیده چیست؟

پیش تنیدگی عبارت است از ایجاد یک تنش ثابت و دائمی (Prestress) در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه لازم، به طوریکه در اثر این تنش، مقداری از تنش‌های ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا می‌کند. هدف اصلی، محدود کردن تنش‌های کششی و ترک‌های ناشی از لنگر خمشی، تحت تاثیر بارهای وارده در آن عضو می‌باشد. بتن جسمی است مقاوم در مقابل فشار، ولیکن مقاومت آن در مقابل کشش بسیار کم می‌باشد، بنابراین می‌توان با وارد کردن فشار به بتن، کشش ایجاد شده در اثر بار مرده و زنده را در عضو بتنی تقلیل و در نتیجه مقاومت آن را افزایش داد.

بتن مسلح ترک خورده تحت بارگذاری

بتن پیش تنیده قبل از بارگذاری

بتن پیش تنیده بعد از بارگذاری

Untitled 2

انواع روش‌های پیش‌تنیدگی

بتن پیش‌تنیده پیش‌کشیده

Pre-tensioned Concrete

بتن پیش کشیده بتنی است که کابل های پیش تنیدگی آن قبل از ریختن بتن کشیده شده باشند. در بتن پیش کشیده کابل های داخل بتن به بتن چسبیده اند و در واقع کابل بدون غلاف داخل بتن جای می گیرد و بعد از اینکه بتن به مقاومت مشخصه رسید ، کابل ها را از تکیه گاههای دو طرف آزاد کرده و قسمت اضافی بیرون مانده از بتن را قطع می‌نمایند.

یکی از خاصیت های مهم بتن پیش کشیده این است که می توان چندین عضو یک شکل را در آن واحد بین دو تکیه گاه ریخته و پس از گرفتن بتن با قطع کردن کابل های مشترک، آنها را از هم جدا کرد. این کار از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد، زیرا عمل کشیدن کابل ها برای تمام عضوها فقط یکبار انجام می شود همانند تولید قطعات پیش ساخته Hallow-core.

بتن پیش تنیده پس کشیده

Post-tensioned Concrete

اگر فولاد پیش تنیدگی را بعد از گرفتن و سفت شدن بتن بکشند، بتن را اصطلاحاً بتن پس کشیده می نامند که به اشتباه به پس تنیده معروف است. نیروی پیش تنیدگی توسط گیره های دو انتهای سازه (Anchorage) از کابل به بتن منتقل می گردد. فولاد پیش تنیدگی نباید قبل از کشیدن به بتن چسبیده باشد، در غیر این صورت امکان کشیدن آن وجود نخواهد داشت. فولادهای پیش تنیدگی را باید در داخل غلاف ها یا مجراهایی که در داخل بتن تعبیه شده است، قرار داد.

مزایای پیش‌تنیده

دهانه های بسیار بزرگتر

از مزیتهای مهم این سیستم بهره گیری از دهانه های بزرگ (با کاهش تعداد ستون ها) می باشد که دست معمار را در طراحی پلان باز می گذارد. همچنین امکان تغییرات در چیدمان اتاقها در طول سالیان بهره برداری از سازه را نیز به راحتی فراهم می آورد.

سقف های نازک تر

در این سیستم ضخامت سقف کمتر می باشد که باعث افزایش ارتفاع مفید طبقه و یا افزایش تعداد طبقات برای یک ارتفاع مجاز ساختمان می شود. همچنین کاهش ضخامت سقف، صرفه جویی در هزینه تاسیسات و نازک کاری در ارتفاع را در پی دارد.

افزایش تعداد پارکینگ ها

معمولا یکی از محدودیتها در ساختمانها کمبود پارکینگ مورد نیاز ساختمان نسبت به قواعد شهرسازی و شهرداریهاست. در سقف های پیش تنیده با حذف ستون های میانی و ایجاد دهانه های بزرگ تر این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

امکان ایجاد بازشوهای بسیار بزرگ

با توجه به عدم وجود تیرچه و همچنین امکان ستون گذاری نامنظم، این سیستم قابلیت اجرای بازشوهای بسیار بزرگ را دارد. نکته قابل توجه این جاست که با توجه به ماهیت سازه نیاز به وجود ستون در لبه های بازشوهای بزرگ نمی باشد.

امکان اجرای کنسول های بسیار بزرگ

در سیستم پیش تنیده هیچ گونه محدودیتی در طول کنسول نمی باشد و می توان ساختمان های خارق العاده ای با این مزیت اجرا نمود.

ارائه تخصص و دانش فنی برتر در طراحی و اجرا

طراحی این نوع سازه نیاز به دانش فنی بیشتر نسبت به طرح بتنی معمولی داشته و تطابق آن با علم روز دنیا بیشتر است. همچنین بهره گیری از کادر فنی مجرب¬تر در اجرای این نوع سازه باعث ایجاد اطمینان خاطر در بهره بردار خواهد بود.

مقاوم بودن در برابر ترک خوردگی سطح ظاهری بتن

با کاهش ترک خوردگی سطح ظاهری بتن شرایط ایده آل برای ایجاد سطوح نمایان (Exposed Face) فراهم می شود. معمولا سطوح بتنی با گذشت زمان دچار ترک خوردگی می شوند که معماران را مجبور می کند از پوششهای گچ و خاک، گچ سفید، کناف و … برای پوشاندن این ترکها استفاده کنند. در صورتیکه اگر سقف بتنی دچار ترک خوردگی نباشد یک پوشش رنگ ساده می تواند از هزینه پوشاندن سطح بتن جلوگیری کند.

کاهش زمان ساخت سازه

استفاده از این سیستم به دو دلیل در کاهش زمان ساخت و ساز موثر است:

* با توجه به کاهش معنادار مصرف میلگرد، زمان میلگرد گذاری کاهش می یابد.

*با اعمال نیروی پیش تنیدگی به بتن با سن حدود 7 روز، روند اجرای سقف بتنی بعدی تسریع می شود.